August 19, 2018

راهکارها

صفحه اصلی / راهکارها

راهکار ورود اطلاعات از طریق تبلت

امروزه حجم اطلاعات تولید شده در سیستم بهداشت و سلامت (که شاید پیچیده‌ترین سیستم اطلاعاتی شناخته شده باشد) به قدری است که استفاده از ابزار مناسب می‌تواند در مواردی ساعت‌ها و در موارد دیگر روزها و هفته‌ها در وقت گرانبهای پزشکان صرفه‌جویی کند. این امر در مورد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها حتی صورت حادتری به خود می‌گیرد به طوری که هیچ عاملی به اندازه جمع‌آوری درست اطلاعات و استفاده مناسب از اطلاعات موجود نمی‌تواند مسیر تحقیقات را تحت تأثیر خود قرار دهد. از سویی دیگر، بیمارستان نیز به عنوان سازمانی که مهمترین عملیات مراقبت از بیماران و تأمین سلامت افراد جامعه در آن صورت می‌گیرد، برای تأمین کیفیت ارائه خدمات خود، نیاز به مدیریت درست و استفاده مناسب از اطلاعات دارد. تقریباً تمام سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی موجود در کشور برای رسیدن به اهداف مدیریتی و کنترلی طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند و تا امروز نتایج مدیریتی و مالی بزرگی نیز برای بیمارستان‌ها داشته‌اند. دربسیاری از این سیستم‌ها اطلاعات بالینی بیماران نیز تولید و جمع‌آوری می‌شود که بدلایل زیر ساختار پرونده الکترونیک مناسبی بخود نمی‌گیرد:
• اکثر اطلاعات بالینی بدلایل مالی نگهداری می‌شوند. به عنوان مثال پاسخ “تستهای آزمایشگاهی” به عنوان نتیجه‌ای بر “خدمات آزمایشگاهی” که مفاهیمی مالی هستند نگهداری می‌شوند. با این ترتیب مفاهیم بالینی که ارزش مالی نداشته باشند (مانند علائم بیماری‌ها) نگهداری نمی‌شوند.
• ساختار اطلاعات جمع‌آوری شده منطبق بر ساختارهای مناسب برای عملیات بالینی طراحی نشده و طبیعتاً برای کادر درمان براحتی قابل استفاده نیست.
• از آنجا که سیستم‌های موجود برای کادر درمان در نقطه وقوع درمان (Point of Care) ابزارهای مناسبی ندارند و برای این گروه از مخاطبین کمکی محسوب نمی‌شوند، معمولاً کادر درمان از سیستمهای موجود فاصله گرفته و فقط در صورت اجبار به انجام عملیات کنترلی با سیستمها کار می‌کنند. در عموم حالت برای ایشان راحت‌تر است که اطلاعات را روی فرمهای کاغذی یادداشت کنند.
• عدم استفاده از سیستم‌های کدگذاری استاندارد برای مفاهیم باعث شده است که اطلاعات جمع آوری شده قابل تجمیع یا تصمیم‌سازی نباشد. در موارد نادری مانند تشخیص‌ها یا کدهای اعمال جراحی که (به مقاصد مالی) کدهای استاندارد ثبت می‌شود نتیجه‌گیری‌های علمی مقدور شده است ولی در سایر موارد (مانند ثبت دستورات پزشک، ثبت علائم بیمار و …) از سیستم‌های استاندارد کدگذاری استفاده نمی‌شود:
• سیستم‌های موجود در بیمارستان‌ها برای کار با سرعت بالا و کارهای روزانه تنظیم و طراحی شده‌اند و طبیعتاً‌ برای مقاصد بالینی (که حجم داده بالا و یا سیستم‌های تجمیع و تصمیم‌سازی لازم دارد) ساختار فنی مناسبی ندارند. به علت مسائل فوق امروزه در بیمارستان‌ها انجام فعالیت‌های زیر یا مقدور نبوده و یا به سختی و یا به صورت ناقص انجام می‌شود:
• ثبت استاندارد اطلاعات بالینی بیماران• تبادل اطلاعات بالینی با مراکز دیگر داخلی و خارجی
• استفاده از ابزارهای تحلیلگر برای بررسی اطلاعات بیماران و یافتن الگوهای جدید
• گسترش سیستم اطلاعاتی در سطح چند مرکز و برقراری ارتباط بین آنها
• استخراج اطلاعات مورد نیاز پزشک از انبوه اطلاعات جمع‌آوری شده با دقت و سرعت کافی
• مشاهده اطلاعات بیماران از راه دور
• انجام مشاوره‌های تخصصی از راه دور و صرفه‌جویی در هزینه
• استفاده درست از امکانات آموزشی جهانی و یکپارچه شدن با مراکز علمی معتبر دنیا
• گسترش سیستم پرونده بالینی و همگام شدن با پیشرفت‌های روز دنیا در این زمینه این نیازها، نیازهایی سطح بالا هستند که طبیعتاً پس از رفع مسائل گردش کار و مسائل مالی بیمارستانی فرصت توجه به آنها فراهم می‌شود. امروزه سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی به سطحی از بلوغ رسیده‌اند که توجه به این مسائل بتدریج در بین مدیران و پزشکان بیمارستان‌ها در حال وقوع است. باید توجه داشت که سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی در طول حیات خود از مراحل مختلفی عبور می‌کنند و در طول زمان کامل می‌شوند.
در نهایت یک سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی شامل لایه‌های زیر است:
•  کمک به تصمیم‌گیری (سطح عالی)
•  ثبت اطلاعات بالینی (سطح عالی)
•  ثبت گردش بیمار (سطح میانی)
•  ثبت اتفاقات مالی (سطح پایه)
•  ثبت خدمات (سطح پایه)
دو لایه زیرین در تمام سیستم‌های بیمارستانی و لایه میانی در اکثر این سیستم‌ها وجود دارد. علت این امر این است که این سه لایه درگیری چندانی با اطلاعات بالینی ندارند و از نظر ثبت و مدیریت اطلاعات بسیار مشابه سایر سیستم‌ها می‌باشند. در مقابل، دو لایه عالی، از نظر طراحی بسیار پیچیده و نیازمند استفاده از علم مدیکال انفورماتیک هستند. این علم بر سه پایه علم مدیریت اطلاعات، علم کامپیوتر و علم پزشکی و بهداشت استوار است و موضوع آن استفاده از منابع، ابزارها و روش‌هایی است که برای دریافت، ثبت، بازیابی و استفاده بهینه از اطلاعات بهداشتی و پزشکی لازم است. هدف این طرح ورود به نسل چهارم سیستم‌های بهداشت و درمان است.

راهکار شناسایی بیمار و تسریع بخشی در ورود اطلاعات

 ثبت و نگهداری اطلاعات پزشکی بیماران همیشه مورد توجه بشر بوده اما در زمانهای مختلف, شدت و ضعف آن متفاوت می باشد. اطلاعات پزشکی بیماران چه با ثبت برروی دیوار غارها و لوح های گلین در گذشته های بسیار دور و چه ثبت بر روی کاغذ یا بصورت الکترونیکی در دنیای امروز برای دسترسی و استفاده جهت رسیدن به اهداف مورد نظر می باشد که با پیشرفت علم و تکنولوژی, تغییر روابط بین بیمار و پزشک, تنوع بیشتر بیماریها, تغییر در شرایط دسترسی و به روز نمودن اطلاعات بدون محدودیت مکان فیزیکی ضروری می باشد که در دورانهای گذشته امکان پذیر نبوده است. با توجه به پیشرفتهای کامپیوتری و شرایط موجود احساس نیاز به یک سیستم پیوسته الکترونیکی را ایجاب می نمایدکه این سیستـم می تواند پرونده الکترونیک پزشکی باشد. اجرا و راه اندازی EMR نیازمند صرف هزینه بسیار و پشتیبانی نیرومند بوده, همچنین هماهنگی و همیاری کلیه مجریان وابسته و مرتبط را طلب می نماید.سیستم EMR این امکان را برای بیمار و پزشک فراهم می کند که بدون محدودیت زمان و مکان به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا نموده و همچنین آن را کامل تر نماید. اطلاعات سیستم EMR از سیستم هائی مانند آزمایشگاه, فیزیوتراپی, ویزیت پزشک و… جمع آوری و تکمیل می گردد که این سیستم ها را تغذیه کننده و سیستم هایی را که داده ها را مورد استفاده قرار می دهند سیستم های مصرف کننده می نامند, که جهت رسیدن به نتیجه مطلوب کلیه این عوامل باید با یکدیگر هماهنگ باشند. اجرای سیستم EMR دارای مزایای بسیاری است که باید برای مردم شفاف شود و این اطمینان به آنها داده شود که جنبه محرمانه بودن اطلاعات و چگونگی دسترسی به آن رعایت خواهد شد. در این مقاله سعی گردیده که ضرورت ایجاد, مزایا, فاکتورهای موثر, چگونگی ایجاد و راهکارهای اجرایی پرونده الکترونیک پزشکی تشریح گردد.

۱٫ ضرورت ایجاد پرونده الکترونیک پزشکی (Electronic Medical record (                                    

EMR یک اساس مهم در سیستم های بهداشتی است .در واقع وسیله ای است که بیماران بتوانند از یک مراقبت ویژه در رسیدن به سلامتی کامل بهره مند شوند .هدف این گزارش تعیین پتانسیل های موجود درسیستم های EMR و نقش آنها در ایجاد یک شبکه پیوسته از اطلاعات بهدشت درمانی افراد و همین طور شناسایی مزایای آن می باشد.

با توجه به این مسئله که اجرا و پیاده سازی سیستم های EMR مستلزم هزینه بسیار و صرف وقت طولانی می باشد. توانایی های تکنولوژی روز به روز در حال گسترش بوده و بعضی از هزینه های آن رو به کاهش است.به نظر می رسد چنانچه سرویس دهی بیماران به صورت مجتمع باشد موجب کاهش هزینه ها و همچنین پیشرفت بهتر واساسی تری در مراقبت های بهداشتی خواهد شد

.همچنین سیاست گزاران علاقمندندکه بتوانند تصمیم های گرفته شده بر روی سلامت را ارزیابی کنند .این امر نیازمند دسترسی به داده های سلامت و اطلاعات بهداشتی مرتبط است. علاقه مندی سازمان های دولتی جهت استفاده از تکنولوژی رو به افزایش می باشد که این فاکتورها نیاز به یک سیستم EMR را تاکید می کند. جهت بدست آوردن نتایج قابل قبول نیاز به هماهنگی و برنامه ریزی بین وزارت بهداشت و سایر سازمان ها ی درگیر بهداشت درمان می باشد.

یک سیستم EMR سبب می شود که کلیه اطلاعات و داده ها برای افراد مسئول مراقبت های بهداشتی در هرکجا قابل رویت باشد و آنها بتوانند با ارتباط با Database اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج کنند.در کنارآن بیمار از این مسئله که چه کسی و به چه دلیلی اطلاعات می گیرد مطلع می شود و در واقع بیمار مطمئن می شود که حریم خصوصی وی کاملاً حفظ خواهد شد.

۲. عوامل موثر برای ایجاد EMR

فاکتورهای متعددی در طی سالیان گذشته ,سبب افزایش توجه به EMR شده است در حالیکه بسیاری از فاکتورها بطور ذاتی وابسته به پیشرفت تکنولوژی هستند, تغییرات در ارائه خدمات بهداشتی ,انتظارات مصرف کنندگان و مجریان را بالا تر برده و آنها را راغب به استفاده از EMR نموده است. ضرورت استفاده بیشتر از افراد حرفه ای در مراقبتهای بهداشتی کامل تر(نظیر فیزیوتراپیست ها,ماماها, پرستاران و…)

و همچنین مکان های متعدد ومتنوع جهت دریافت خدمات (مانند کلینیک های سرپائی و خدمات خانگی

مراقبت توسط بیماران و افزایش متخصصین پزشکی, کاربرد EMR را غیر قابل اجتناب می نماید تا امکان مراقبت بیماران بطور همزمان توسط چندین سرویس دهنده امکان پذیر شود و بدنبال آن افراد سرویس دهنده نیاز به اطلاعات بیماران دارند و از طریق EMR می توانند بالاترین کیفیت مراقبت ممکنه را ارائه دهند.

پیشرفتهای تکنولوژی روز به روز گسترده تر و ارزانتر می شوند و این سبب افزایش ظرفیت های ذخیره اطلاعات با کمترین هزینه خواهد شد .این امر همراه با افزایش سیستم های IT (Information Technology) که جز لاینفک زندگی هستند نیاز به EMR را افزایش می دهد .بعنوان مثال یک کارت هوشمند که دارای اطلاعات حیاتی بیمار است می تواند به سادگی توسط یک پزشک از طریق کشیدن در یک دستگاه کارت خوان و وارد کردن کد امنیتی خوانده شود این کارت می تواند روشی باشد برای دستیابی به اطلاعات ذخیره شده کلی بیمار بر روی یک وب سرور و استفاده از شرح حال بیمار که برروی سیستم ثبت شده است.

۳. منابع مورد نیازEMR

جهت جمع آوری اطلاعات کامل و ثبت آنها در سیستم EMR باید محدوده وسیعی از منابع اطلاعات بهداشتی تشخیص داده شود و هر بار که فردی ویزیت می شود توسط مجری اطلاعات به پرونده الکترونیکی وارد شود .در شکل زیر برخی از منابع مورد نیاز EMR آورده شده است.

وقتی که داده ها جمع آوری و ذخیره شدند یک بانک اطلاعاتی در سیستم بهداشتی ایجاد خواهدشد و در این سیستم قسمتهای خاصی از اطلاعات بیماران با هم یکی می شود و یک دسته از اطلاعات که برای سیستم های دیگر قابل استفاده است ,ایجاد می شود .دسته داده های مرکزی باید شامل اطلاعات پذیرشی و بهداشتی باشد و چهارچوب آن باید توسط تمام مجریان مورد توافق قرار گیرد سیستم هایی که داده ها را جمع آوری می کنند تغذیه کننده نامیده می شوند مانند سیستم های آزمایشگاهی و سیستم های دیگر که داده ها را مورد استفاده قرار می دهند را سیستم های مصرف کننده می نامند .جهت ایجاد یک EMR کامل باید این سیستم ها با یکدیگر LINK شوند تا امکان دسترسی به اطلاعات بیماران بدون در نظر گرفتن مکان های فیزیکی آنها میسر شود.

۴- مزایای استفاده از EMR

مزایای EMR نه تنها می بایست برای عموم مردم شفاف باشد بلکه مجریان مراقبتهای بهداشتی نیز باید در جریان منافع این سیستم قرار گیرند در حالیکه بسیاری از تامین کنندگان مراقبتهای بهداشتی از ایده EMR پشتیبانی می کنند توجه خاصی می بایست به این امر داده شود که چگونه تکنولوژی های جدید سبب ایجاد تغییرات در بکارگیری سیستم های مراقبتهای بهداشتی می شوند و وجود ارتباطات و شرایط ویژه تامین کننده منافع آنها خواهدشد از اهم فواید EMR می توان موارد ذیل را نام برد:

۱-حمایت و پشتیبانی مراقبت های بیماران و تایید کیفیت آنها.

۲-کاهش هزینه های پذیرش .

۳-افزایش به کارگیری متخصصین پزشکی .

۴-پشتیبانی تحقیقات کلینیکی .

۵-هماهنگ کردن پیشرفتهای آینده و تکنولوژی مراقبت های بهداشتی .

۶- تامین منابع پژوهشی و تحقیقاتی

۷- جلوگیری از خطاهای پزشکی

۸- افزایش کیفیت درمان

۹- جلوگیری از دستبرد به پرونده های بیماران

۱۰- افزایش کیفیت چشم گیر درمان

۱۱- کمک به تصمیم گیری در تشخیص

۱۲- استاندارد سازی درمان

۱۳- استاندارد سازی تشخیص

۱۴- ارتقا کیفی آموزش در بیمارستان های آموزشی

۱۵- ارتقا کیفیت مدیریت پرسنل

۱۶- ارتقا کیفیت پاسخ دهی به بیماران

۱۷- ارتقا کیفیت تکریم بیماران

۱۸- ارتقا کیفیت خدمات به بیماران

۵- مزایای استفاده از EMR بر روی تبلت های DOTECH

۱- حذف اشتباهات انسانی به خصوص در بیمارستان های  آموزشی

۲- ذخیره زمان پرستار و زمان درمان بیمار ( تیم درمان )

۳- یکپارچه سازی اطلاعات بیمار ( دیتا شدن همه  اطلاعات ، مانا شدن و عدم تغییر اطلاعات )

۴- حذف مشکلات مربوط به کاغذ ( کثیف شدن، پاره شدن و ….)

۵- رضایت تیم درمان

۶- امکان آموزش دانشجو با مشاهده نتایج و لیست داده ها

۷- افزایش ضریب اطمینان کار تیم درمان شیفت شب به دلیل کاهش سطح هوشیاری در شیفت شب

۸- افزایش اعتبار  مرکز

۹- آسان تر کردن  مدیریت درمان

۱۰- امکان درمان هوشمند توسط یک سیستم به جای تیم­های انسانی درمان مختلف

۱۱- کاهش اختلاف نظر های پزشکی

۱۲- Follow up بیمار از لحظه ورود تا اتمام درمان

۱۳- الزام پزشک به ویزیت بیمار ( با استفاده از بارکد خوان از بارکد دست بیمار )

۱۴- امکان گرفتن عکس برای زخم- رنگ ادرار- رنگ ترشحات- تشنج جهت تشخیص

۱۵- امکان پرینت از کلیه مدارک و مستندات جهت ارائه به دادگاه

۱۶- امکان رکورد صدا همراه با اثر انگشت